هرسال سازمان سنجش آموزش کشور براساس مصوبات قانونی نسبت به سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری اقدام می کند و در این راستا تغییرات و شرایط پذیرش دانشجو را در دفترچه راهنما اعلام می کند تا داطلبان شرایط آزمون را مطالعه و ثبت نام کنند. اما این تغییرات گاهی سوالاتی را برای داوطبان ایجاد می کند. به همین منظور از حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش دعوت کردیم تا با حضور در کافه خبر،‌به این سوالات کاربران پاسخ دهد. این پاسخها در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

کارشناسی

ثبت نام آزمون سراسری برای سال 95، از 19 تا 28 بهمن ماه در سایت سازمان سنجش اعلام می شود. داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی ، فرهنگ و معارف اسلامی و گروه هنر هم که از سال 91 شروع شد می توانند در این آزمون ثبت نام کنند. همانند سالهای گذشته داوطلبان می توانند در گروه آزمایشی هنر و زبان هم شرکت کنند که باید در فرم ثبت نام آورده شود.همچنین مشخصات شناسنامه ای، اطلاعات سهیمه ای و محل سکونت به طور کامل باید در فرم ثبت نام آورده شود تا بررسی مدارک به درستی انجام شود.

توکلی در مورد پذیرش دانشگاه ها گفت: در سال 81 بیشترین داوطلب برای کنکور سراسری بود که یک میلیون و 850 نفر شرکت کردند اما ظرفیت پذیرش دانشگاهها 200 هزار نفر بود برای همین رقابت سخت بود اما اکنون ظرفیت پذیرش در ایران در تمام دانشگاههای جامع علمی کاربردی، سراسری و آزاد بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر است که سال گذشته 870 هزار نفر داوطلب ثبت نام کردند. برای همین همه مجاز به انتخاب رشته و حدود 400 هزار نفر قبول شدند.برای همین همه قبول می شوند و نباید داوطلبان استرش داشته باشند و تنها باید برای رشته بهتر کوشش کنند.

در جدول زیر پاسخ‌های مشاور عالی سازمان سنجش به سوالاتی مربوط به آزمون سراسری آورده شده است؛


سوال

پاسخ

- نحوه تاثیر معدل چگونه است و ایا فاصله 5 نمره ای یا بیشتر در معدل قابل جبران است؟

- تاثیر معدل در کنکور ارشد 95 چگونه هست؟

 

همانطور که مستحضر هستید از دیپلمه های 1384 به بعد امتحانات نهایی سال سوم سراسری و متمرکز برگزار می شود مانند  سال چهارم نظام قدیم. برای همین نمرات به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور آنها محسوب می شود اما کسانیکه قبل از این سال دیپلم گرفتند سوایق تحصیلی تاثیری ندارد و محاسبه نمی شود.براساس مصوبه قبلی ، معدل با تاثیر مثبت بود یعنی اگر معدل بالا و اثر مثبت در نمره کل داوطلب داشت حساب می شد درغیر اینصورت تاثیری نداشت. اما اخیرا اعلام شد تاثیر مثبت و منفی باشد اما شاید داوطلبی نمره کنکورش آنقدر خوب باشد که معدل تاثیری نداشته باشد یا برعکس معدل بتواند نمره کنکور را بالا ببرد اما این ضوابط تا کنکور 94 یعنی امسال  اجرا می شد و داوطلب اگر در رشته هم نام دیپلم در آزمون سراسری شرکت می کرد معدل حداکثر تا 25 درصد تاثیر قطعی داشت برای هنر و زبان این محدودیت وجود ندارد یعنی داوطلبان می توانند در کنکور غیرهم نام رشته دیپلمشان شرکت کنند مثلا فارغ التحصیل ریاضی فیزیک در کنکور علوم انسانی شرکت کند و محدودیتی وجود ندارد اما تاثیر 25 درصد معدل محسوب نمی شود.این جدول در پیک سنجش آورده شده است تا داوطلب بینش داشته باشد.

امسال در کمیته پذیرش و سنجش که وزیر علوم رئیس آن است و وزاری بهداشت، آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون آموزش مجلس و رئیس سازمان سنجش هم از اعضای آن هستند 5 درصد تاثیر را افزایش دادند البته این افزایش شامل کسانی می شود که از سال 90 فارغ التحصیل شدند و دیپلم گرفتند. البته این 5 درصد با تاثیر مثبت است وتا سال 96 این ضابطه وجود دارد.

- لطفا جزییات دقیق و تمام اطلاعات مربوط به طرح ترمیم معدل رو سریعتر اعلام کنند.

- سلام قانون ترمیم معدل به کجا رسید؟؟به کنکور 95 میرسه؟سازمان سنجش لازمه موافقت کند یا فقط مربوط به آموزش و پرورش است؟

- لطفا بپرسید جزئیات طرح ترمیم معدل نهایی که به تازگی تصویب شد چیست؟ جزئیاتی از قبیل آیا کسی فقط یک درس را امتحان بدهد؟اگه نمره  کسی بدتر شد همان حساب می شود؟

-  جزئیات ترمیم معدل سال سه دبیرستان؟

- بنده در یکی از شهرهایی محروم و دورافتاده این مملکت زندگی می کنم که بنا به دلایل خیلی زیادی که 90 درصد آن خارج از توان من بود در امتحانات نهایی نتوانستم معدل خوبی کسب کنم و در سال 93 کنکور دادم که متاسفانه رتبه ام برخلاف درصد هام خیلی بد شد...من سوالم اینه که چرا و با کدام منطق شما این طرح از قبل شکست خورده را اجراء کردید؟چرا نمایندگان راقانع نکردید؟من چند سال از زندگی عقب افتادم کی جوابگوست؟

برای تاثیر معدل در کنکور تا زمان حذف آن، ما پیشنهاد دادیم که در سه سال آخر امتحان دبیرستانها نهایی برگزار شود چون ارزشیابی بهتر و عادلانه تر است . به هرحال در تاثیر معدل باید در نظر گرفت همانطور که کاربری هم کامنت گذاشته نتوانسته خوب امتحان دهد . برای همین به داوطلب پیشنهاد ترمیم معدل داده شد و آموزش و پرورش هم قبول و اعلام کرد دوباره امتحان بدهند اما یک بار می توانند این کار را انجام دهند.

 - جزییات شرایط ترمیم معدل را آموزش و پرورش اعلام کرده است و ارتباطی به ما ندارد.

- آیا کسی که تغییر رشته داده می تواند در این طرح ترمیم معدل دیپلم را عوض کنم؟؟مقصودم این هست که می توانم دوباره به قصد دیپلم تجربی،،امتحان نهایی ها رو شرکت کنم؟

ترمیم معدل برای کسانی است که می خواهند در رشته دیپلم خودشان در کنکور شرکت کنند. کسی که قصد شرکت در رشته غیر همنام دیپلم دارد یا بابد تغییر رشته بدهد وکتابهای لازم را امتحان بدهد مثلا کسی که از رشته ریاضی فیزیک به تربی می رود باید امتحان زیست بدهد. اما اگر بعد از دیپلم قصد این تغییر را دارد باید تنها کتابها را بخواند و در آزمون مربوطه شرکت کند.    

- پشت کنکوری ها که 94 کنکور داشتند و الان اولین سالی هست که دوباره شرکت می کند مشکلی از لحاظ سربازی ندارند؟

متولدین سال 76 در سال 95 هم می توانند در آزمون کنکور شرکت کنند.

- چرا در کنکورهای اخیر سوالات انقدر پیچیده و وقت گیر شده اند؟آیا در طرح این سوالات ما دانش آموزان مناطق محروم لحاظ می شویم که از هرگونه امکانات آموزشی محرومیم؟

- چرا درجه سختی کنکور سراسری با کتاب های درسی هماهنگ نیست سوالات همه درس ها و به خصوص شیمی و زیست چیزی ورای کتاب درسی است سوالات به گونه ایست که حتی دکترای زیست و شیمی نمی توانند پاسخ بگویند.

سوالات آزمون کارشناسی، از کتب تحصیلی سالهای دوم، سوم و پیش دانشگاهی انتخاب می شود و خارج از این کتب نیست واز قسمت و فصولی که آموزش و پرورش آن را رسما حذف کرده ما هم سوال طراحی نمی کنیم. اما از قسمتهای پاورقی و بهتر بدانیم هم سوال طراحی می شود چون اگر جنبه آموزشی نداشت نویسنده آن را نمی آورد. به هیچ عنوان سوالها خارج ازکتب درسی نیست . در سالهای بعد از انقلاب فرهنگی معمولا دانش آموزان برتر مدرسه رتبه خوبی هم در کنکور می گرفتند و معمولا هم از شهرهای بزرگ بودند اما از وقتی سوالها مفهومی شدند این موضوع هم برعکس شد و الان از شهرهای کوچک هم رتبه های بالا داریم.یک سال شاگرد اول کنکور علوم انسانی در بندپی مازندران بود و این نشان می دهد که آنها بدون امکانات کمک آموزشی تنها با خواندن کتاب این رتبه را بدست آوردند. پس اگر کتابها درست مطالعه شود مشکلی وجود ندارد.

وقتی صحبت از سوالات تستی می کنیم برخی تصور می کنند یک آزمون راحتی است که متنی کوتاه با چهار گزینه دارد که به هرحال یکی درست است. برای همین شاگردان خیلی خوب و باهوش به سوالات دقت نمی کنند اما داوطلبان باید متن سوال و جوابها را به درستی بخوانند و گزینه درست را انتخاب کنند بنابراین باید داوطلب مهارت تست زنی برای مدیریت زمان داشته باشد.

- آیا برای کسی که مدرک کارشناسی گرفته امکان شرکت در کنکور مجدد هست؟ و همچنین آیا بین کسانی که مدرک کارشناسی را دردانشگاههای" غیر دولتی" گرفته با کسانی که از امکانات رایگان "دانشگاه های دولتی" استفاده کرده برای شرکت مجدد در کنکور برای رشته های پزشکی و...تفاوتی وجود دارد؟

- دارندگان مدرک کارشناسی آیا می شود در کنکور سراسری مجددا شرکت کنند برای رشته های پزشکی؟و آیا کسانی که مدرک کارشناسی را در دانشگاه های غیر دولتی گرفتند با کسانی که در دانشگاه دولتی گرفتند فرقی هست برای شرکت در کنکور؟

بله هیچ محدودیتی وجود ندارد تنها اگر روزانه قبول شوند باید شهریه پرداخت کنند.

  - با رتبه 6100 منطقه دو تجربی پردیس 3 تا رشته برتر هیچی قبول نشدم ، تا پارسال با این رتبه بهترین جا قبول میشدند ه. ظلم تا چه حد سال پیش با رتبه 9000 رفته داره بهترین رشته را می خواند؟

برخی داوطلبان با سالهای قبل خودشان را مقایسه می کنند من مثالی می زنم یک تستی را به من و یک نفر دیگر می دهند که نفر دوم شاگرد اول می شود و جواب را درست می دهد . اما اگر او از این اتاق به جای دیگر بروید و با کس دیگری آزمون بدهد نمی تواند بگوید شاگرد اول بوده است، بنابراین امکان مقایسه وجود ندارد. از سال 1348 که کنکور در ایران راه اندازی شد تا به حال کسی به یاد ندارد که در تصحیح ورقه مشکلی باشد چون این برگه ها توسط ماشینی که به آن برنامه داده شده تصحیح می شود و دستی نیست که بتوان در آن دخل و تصرف کرد.ماشین علامت خوان خودکار سبز، دو گزینه یا کمرنگ بودن را رد می کند برای همین می گوییم داوطلبان مداد سیاه پررنگ نرم سرجلسه ببرند.

البته اگر داوطلب اعتراض کند رسیدگی می شود اما باز هم همان نتیجه وجود دارد و اخیرا هم کارنامه را روی سایت می گذاریم حتی سوالها و کلید هم خیلی زود منتشر می شود. برای همین اعتراضها هرسال کمتر می شود چون مسئولان سازمان سنجش در کنار داوطلب هستند نه در مقابل آنها.

سلام چطور با پیش دانشگاهی ریاضی در کنکور تجربی شرکت کنم؟

مشکلی وجود ندارد و تنها باید کتب تجربی را مطالعه کند اما معدل تاثیری در کنکور او ندارد چون رشته همنام نیست و امکان ترمیم معدل هم وجودن ندارد.

من کد رشته ام اشتباه شده یک شهر خیلی دور قبول شدم حالا میخواهم تغییر اولویت بدهم اما مسئولینش من را بازیچه کردند و جواب درست حسابی نمی دهند ؟

تغییر اولویت در کمیسیون موارد خاص باید برود که برای ترم دوم جواب می گیرد و این همیشه به  داوطلب اعلام می شود.

  - فرزند جانباز 20درصد در کنکور سهمیه دارد؟

- فرزاندان جانباز 25 به بالا مثل دو کنکور گذشته در کنکور 95 هم سهمیه دارند؟؟

در گذشته سهمیه شاهد، ایثارگری و جانبازی داشتیم اما الان یکی شدند و به نام سهمیه ایثارگران خوانده می شوند  به جز رزمندگان که البته تعداد آنها خیلی کم است چون باید در جبهه 6 ماه حضور داشته باشند . برای استفاده از سهمیه جانبازی هم 25 درصد جانبازی مورد تایید است تا فرزند او بتواند از سهمیه استفاده کند. همسر ایثارگران ، شهدا و آزداگان هم برای خودشان سهمیه دارند که سهمیه ایثارگران محسوب می شوند. تا سال 93 ، 20 درصد ظرفیت برای این عزیزان بود اما سال 94 به 25 درصد رسید؛ یعنی 25 درصد ظرفیت طبق تعریف ما شامل آنها می شود به شرطی که نمره آنها 70 درصد نمره آخرین نفر گزینش آزاد باشد البته برای زمندگان 75 درصد است. برای درک این موضوع مثال می زنم. فکر کنید 100 نفر ظرفیت داریم که 25 درصد به سهمیه قانونی ایثارگران تخصیص می یابد ، 20 درصد آزاد هستند و در کل کشور رقابت کنند و باقی به سهمیه مناطق یک، دو و سه استان تعلق می گیرد.این داوطلبان باید 70 درصد نمره آخرین نفر 20 درصد را بدست آورند.

- میخواستم بدونم واقعا گزینش دانشجو در آزمون سراسری برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از حالت منطقه ای تبدیل شده به کشوری شده است؟ یعنی الان بین یه دانش آموز در سیستان و بلوچستان و استان تهران با آن همه امکانات فرقی نیست؟؟

- در دفترجه انتخاب رشته کنکور ٩٤ شیوه گزینش رشته های پزشکی دندان پرشکی و داروسازی کشوری اعلام شده بود اما بعد از اعلام نتایج در اطلاعیه ای عنوان شد که این شیوه مانند گذشته به صورت ناحیه انجام شده است لطفا دلیل عوض شدن تصمیمشون رو بپرسید و اینکه چرا با اینده جوان های زیادی خیلی راحت بازی کردند؟

امسال اعلام شد که رشته های پزشکی از قطبی به کشوری تبدلیل شد اما به این نتیجه رسیدیم که همان قطبی بماند چون بچه ها هنوز آمادگی نداشتند و مانند سالهای قبل پذیرش شدند . پس حق کسی تضیع نشد البته برای یکسری رشته ها علاوه بر ظرفیت، وزارت بهداشت اعلام کرد که بومی می پذیرد که 30 درصد بود اما شرط بومی بودن ، تعهد  3 برابر سالهای تحصیلی  گذاراندن طرح و ارائه مدرک تحصیلی بعد از آن و عدم حق طبابت در جای دیگر از شروط آن است.

برای کنکوری هایی که روزه می گیرند در ماه رمضان بسیار سخت است که کنکور را 25 تیر بدهند... ایا واقعا نمی توان کنکور را در تاریخ های 11 و 12 خرداد برگزار کرد؟

سال 94 برای اولین بار آزمون سراسری در 21 و 22خرداد ماه به خاطر ماه رمضان برگزار شد که در زمان ثبت نام به داوطلبان اعلام شد و امتحانات نهایی هم قبل از آزمون تمام شد. اما از سال 61 که کنکور برگزار می شود همیشه آزمون در تیر ماه  و ثبت نام 16 آذر بود. برای سال  95 مصوب شد که آزمون در روزهای 24 و 25 تیرماه برگزار شود که بعد از پایان ماه رمضان است چون اگر قبل از آن برگزار می شد باید زودتر از سال قبل هم بود که داوطلبان فرصت کمتری  دارند. علاوه بر این در سالهای گذشته آزمون در سه روز برگزار می شد اما به خاطر کاهش تعداد داوطلبان ا ز سال قبل دو روز شده است.

 چگونه می شود متوجه شد که چه گرایشهای جدیدی در دانشگاه ها دایر شده مثلا گرایش های مکانیک خودرو

معمولا ظرفیت ها و رشته های جدید در دفترچه انتخاب رشته آورده می شود.

- تکمیل ظرفیت دانشگاه های پردیس چه زمانی است

در کنکور سراسری دانشجویان پردیس ها گرفته شدند و امتحان جدا ندارد الان یک تعدادی مازاد ظرفیت را وزارت بهداشت اعلام کرده است. الان تنها تکمیل ظرفیت وجود دارد نه پردیس.

- کنکور سراسری و آزاد همچنان باهم برگزار می شود؟ این قضیه بسیار برای برخی دانش آموزان مشکل ساز است ،چه سودی در آن وجود دارد که این روند خاتمه نمی یابد؟برای مثال برخی داوطلبان منحصرا خواستار حضور در رشته ای خاص در دانشگاه آزادند و روند فعلی اجازه این کار را نمیدهد.چه فکری برای آن اندیشیده شده؟از نظر هزینه و برگزاری،منابع مالی با توجه به هزینه آزمون ها قابل تامین و مکان های برگزاری با توجه به تعدد دانشگاه ها در دسترس است.دلیل این کار چیست؟و چه آینده ای خواهد داشت؟

کنکور سراسری و آزاد با هم  دوباره برگزار می شود و هنوز تصمیم جدید گرفته نشده است. نتیجه امسال هم مثبت بود  چون یک آزمون علمی در کل کشور برگزار می شود اما دانشگاه آزاد دانشجوی خودش را می گیرد.الان همه دانشجویان با یک معیار علمی سنجیده می شوند و در هزینه ها هم صرفه جویی می شود.

- بعضی سوالات کنکور سراسری غلط علمی دارند. مثل همین شیمی گروه ریاضی 94.

 سوالات کنکور در طول سال تهیه می شود و اساتیدی که عملکرد و صلاحیتشان مورد تایید است مسئول این کار هستند. مثلا برای فیزیک که از بخشهای مختلفی مانند نور، صوت، مکانیک و ... تشکیل شده،متخصصان موضوعی  دعوت می شوند چون هر دبیری در بخش خاصی تخصص دارد.بعد این دبیران مباحث را بارم بندی می کنند که چند سوال از سوم، پیش دانشگاهی و دوم باشد و مباحث را مشخص می کنند ؛ بنابراین متخصصان هر بخش سوالات را طراحی می کنند و بعد روان سنجی می شود چون باید داوطلب بتواند سوالها را درک کند و پاسخها دقیقا متناسب با کتاب باشد. بنابراین چندین برابر سوال آزمون این سوالات طراحی شدند و براساس سخت و آسان طبقه بندی می شوند. از این به بعد متخصصان محدودتر می شوند و سوالات بررسی می شود، وقتی تایید شدند در یک صندوق قرار می گیرند و وقتی قرار است سوالات به چاپخانه بروند دیگر بازبینی نمی شوند چون مدت قرطینه طولانی می شود. ما یکدسته از سوالات را به چاپخانه می بریم که تنها خود مسئولان چایخانه  قرطنیه هستند و خود طراحان نمی دانند سوال آنها کار شده یا نه. مجموعه سوالات باید آسان، دشوار و خیلی دشوار باشند تا ارزیابی درست باشد . اما اگر یک سوال دو گزینه  داشته باشد یا غلط باشد ما برای رعایت عدالت سوال را حذف می کنیم و بارها هم شده دانش آموزانی شکایت کردند که به آن رسیدگی می کنیم.

این سهمیه بومی چگونه است و برای کسی که دو سال در یک جا تحصیل کرده و سال آخر در یم نقطه محروم چطور حساب می شود؟

سهیمه بندی مناطق بعد از انقلاب ایجاد شد و کل کشور را براساس امکانات و محدودیت های  آموزشی  و 54 شاخص طبقه بندی کردیم.ابتدا 5 منطقه شدند به نسبت جمعیت سهمیه داشتند اما بعد 3 منطقه شد.بیشترین داوطلبان معمولا در منطقه دو هستند چون بیشترین شهرها در این منطقه قرار می گیرند . داوطلبان هر منطقه با خودشان مقایسه می شوند اما اگر منطقه 3 پر شد و داوطلب نمره خوبی داشت با منطقه دو و حتی یک هم بررسی می شود.

یک سهمیه بومی هم داریم که اگر داوطلبان رشته دانشگاه را در منطقه خودشان انتخاب کنند سهمیه دارند و به  استانی، منطقه ای و قطبی تقسیم می شوند چون برخی رشته ها مانند پرستاری در تمام استانها وجود دارد و گزینش آنها بومی و استانی است. اما بعضی رشته ها در تمام استانها نیست برای همین چندتا استان را درکنار هم قرار دادیم که 9 ناحیه شدند و اگر کسانی  این رشته ها را در نواحی انتخاب کنند همان شرایط را دارند. اگر در نواحی هم نباشد استانها را به  قطب تقسیم کردیم که پزشکی و داورسازی در این حوزه هستند.برخی رشته ها هم کشوری هستند که سهمیه مناطق و ایثارگران را شامل می شود مانند برخی رشته های هنری.

اما بومی هم تعریف دارد اگر داوطلب از سال دوم در یک بخش گرفته باشد مانند بخش مرکزی شهرستان تهران در اینصورت بومی همانجا محسوب می شود اما اگر یک سال در جای دیگر باشد سهمیه او در منطقه مرفه تر محسوب می شود.  اگر مثلا یک سال در تهران و دو سال در مشهد درس خوانده باشند نه بومی تهران هستند و نه مشهد بلکه بومی جایی که متولد شدند حساب می شوند.این نکته مهمی در انتخاب رشته است که داوزلبان باید توجه داشته باشند.

ایا تقدم و تاخر در انتخاب رشته تاثیری در قبولی دارد؟ مثلا من یک رشته را اخر بزنم با کسی که آن را اول زده شانس قبولی کدام بیشتر است؟

برای انتخاب رشته ما توصیه می کنیم که براساس علاقه انتخاب کنند و حتما در مورد رشته مورد علاقه هم تحقیق کنند.تقدم و تاخر در انتخاب رشته نقشی در قبولی ندارد و اگر قرار به قبولی باشد حتما اگر انتخاب دوم یا 100 باشد قبول می شود . این تقدم و تاخر برای این است که داوطلب ولین رشته ای که قبول می شود را باید برود برای همین توصیه می کنیم براساس علاقه انتخاب رشته کنند. هیچ فردی را پیدا نمی کنید در یک جنس ، سهیمه  و یک گروه آزمایشی کد رشته محلی را انتخاب کرده باشد که  نفر دیگرانتخاب کرده باشد اما یکی قبول شود و دیگری نه . این جزو محالات است.

 

کارشناسی ارشد

تغییرات کنکور امسال به کنکور کارشناسی ارشد هم رسید. مشاور رییس سازمان سنجش دراین باره می گوید: «برخلاف داوطلبان کارشناسی، داوطلبان کنکور ارشد بیشتر شدند مثلا سال قبل 813 هزار داوطلب برای 143 رشته امتحانی بود . برای کنکور در این مقطع هم تغییراتی ایجاد شده که در دفترچه یک آورده شده است. امسال ثبت نام برای آزمون روز 16 آذر و همزمان با روز دانشجو خواهد بود.»

در جدول زیر پاسخهای دکتر توکلی به سوالات کاربران آورده شده است؛

سوال

پاسخ

- بپرسید چرا برای کنکور ارشد منابع صحیحی از سوی سازمان سنجش ارایه نمیشه چون همین مسئله باعث شده خیلی ها به اسم دکتر و مهندس کتابهای بی محتوا به اسم ارشد عرضه کنند .

- مواد درسی در دفترچه آزمون آورده می شود اما  سازمان سنجش هیچ کتابی را از نویسنده خاصی معرفی نمی کند. البته ضرایب دروس برای هرشته اعلام می شوند چون در رشته های مختلف متفاوت است.

- آیا تاریخ برگزاری کارشناسی ارشد برای همیشه به اردیبهشت منتقل شده یا برای فقط یک سال این گونه بود؟

- بله. ثبت نام از16  تا 22 آذرماه است . امتحان  هم مانند یال قبل 16 و 17 اردیبهشت ماه برگزار می شود و هیچ تفاوتی با سال قبل ندارد.

- دلیل تغییر تاریخ آزمون کارشناسی ارشد از بهمن ماه به فروردین چه بود؟ با توجه به بودجه بندی ترم های پایانی دانشجویان و همچنین بحث خدمت سربازی بهتر نبود زودتر اطلاع رسانی می شد و یا این طرح برای سال آینده انجام می شود؟

-  سازمان سنجش با تغییر زمان آزمون فرصت بیشتری به داوطلبان داد چون متاسفانه به خاطر برف و باران در چند سال ناچار به تغییر روز آزمون در بهمن شد برای همین تصمیم گرفته شد تا اصلا فصل برگزاری تغییر یاید و به اردیبهشت منتقل شود.

- امکان گذاشتن مصاحبه در کنکور ارشد امسال چقدر است؟آیا اصلا گذاشتن مصاحبه برای این مقطع که کسی کار پژوهشی انجام نداده درست است؟

- برخی از رشته های هنر و گرایشها نیاز به مصاحبه دارد که در دفترچه آورده می شود.

 

دکتری

در سال‌های گذشته، تغییرات آزمون دکتری زیاد بوده است. وزارت علوم در دو دولت دهم و یازدهم، رویکرد متفاوتی درباره آزمون دکتری داشته است. به گفته توکلی، آزمون دکتری برای سال بعد هم دوباره تغییرات جدیدی کرده است: «از سال بعد این آزمون دوبار در سال برگزار می شود.»

در این جدول دکتر توکلی به سوالات مخاطبان پاسخ داده است؛

سوال

پاسخ

- آزمون دکتری امسال تاثیری در پذیرش نهایی دانشجو دارد یا خیر؟

- - آزمون دکتری مهمه از آن بپرسید. نحوه مصاحبه و تاثیر آزمون و تاثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد و آیا دانشگاه تاثیری در افزایش نمره معدل دارد

- امسال کنکوردکترا برای اولین بار به سبک جدید انجام میشود لطفا بیشتر درموردش توضیح دهید

- تا قبل از سال 90 آزمون دکتری توسط خود دانشگاهها برگزار می شد اما برای اعزام به خارج سازمان آزمون دکتری را برگزار می کرد و وزارت علوم تحقیق می کرد .بعد از این سال  مصوب شد تا سازمان سنجش ثبت نام و آزمون دکتری را برگزار کند اما نمره آزمون 30 درصد در پذیرش دانشجو نقش داشت و 70 درصد مصاحبه و سوابق علمی دانشجو بود که به تدریج  با نظرخواهی از خود دانشجویان50 درصد. اما در سال 95 قرار شد دو مرحله آزمون برگزار شود در نوبت اول ثبت نام در دی و آزمون در اسفند است و 77 کد امتحانی وجود دارد که سوالات از زبان عمومی و دروس اختصاصی هستند. اما پس از پذیرش دانشگاهها اطلاعیه می دهند که چگونه دانشجویی نیاز دارند یعنی مصاحبه یا آزمون برای گرفتن دانشجوی دکتری به عهده خود دانشگاه است و نمره آزمون سازمان سنجش ملاک عمل برای مصاحبه دانشجویان است. امتحان دوم در اردیبهشت 95 ثبت نام و آبان امتحان است اما برای شرکت دوباره در آزمون سازمان باید دو دوره از امتحان گذشته باشد.

- امسال گزینش دکترا بسیار رقت بار بود و تبعیض موج میزد, به عنوان مثال دارندگان رتبه2و3 رشته بیماری های داخلی دام های کوچکحیوانات خانگی از گرایش های تخصص دامپزشکی متاسفانه در هیچ دانشگاهی پذیرش نشدند و با پیگیری جدی دارنده رتبه2 پس از اعلام نتایج,نهایتا موفق شد تا به عنوان دانشجو شبانه دانشگاه تهران انتخاب شود و رتبه 3 نیز از ادامه تحصیل باز ماند با این روند گزینش آیا به نظر شما اصلا امیدی به رعایت عدالت آموزشی با این گونه نحوه گزینشها وجود داره و یا فقط بساط و موجبات دلزدگی از ادامه تحصیل رو تقویت می کند؟

- امسال گزینشی کردیم که 30 درصد نمره آزمون و 70 درصد نمره دانشگاه بود بنابراین ممکن است در آزمون سازمان سنجش فردی رتبه دوم را داشته اما در دانشگاه نتواند با معیارهای دانشگاه این رتبه را بدست آورد.

 

منبع :