روش‌های مطالعه‌ی رتبه‌های برتر کنکور در درس‌های عمومی


یکی از تعادل‌هایی که در برنامه درسی دانش‌آموزان باید وجود داشته باشد، تعادل بین زمان مطالعه‌ی عمومی و اختصاصی است.

توصیه ما اینست که دانش‌‌‌آموزان قبل از عید 30 درصد از زمان کل مطالعه‌ی خودر ابه عمومی‌ها اختصاص دهند و 70 درصد زمان را به اختصاصی ها، اختصاص دهند.

بعد از عید 60 درصد زمان کل مطالعه به اختصاصی ها و 40 درصد به عمومی‌ها اختصاص یابد.

البته این اعداد با توجه به نقاط قوت و ضعف دانش آموزان متفاوت است.

یکی از چالش‌هایی که دانش‌آموزان در مقطع کنکور با آن روبرو هستند، روش مطالعه‌ی عمومی هاست.


امیرمسعود ندافی-رتبه10 منطقه2 سال 93-رشته تجربی


من در درس ادبیات ضعیف بودم از سال سوم به عیب خود پی بردم اما نمی‌توانستم آن را رفع کنم.


ابتدا می‌خواستم آن را مانند درس ریاضی مفهومی بخوانم و با فرمول‌بندی سؤالات را حل کنم اما درصدهای ادبیاتم 60 تا 70 درصد بود.


بعد از عید سعی کردم از نقاط قوت خود استفاده کنم و از روش‌های آن در درس ادبیات استفاده کنم


نقطه قوت پایدار من درسی نبود جز زمین‌شناسی


در این درس را با توجه به سوالات کنکور می‌خواندم یعنی آن سوالات را سر لوحه مطالعه خود قرار می‌دادم.


و نکته‌های آن سوالات برای حل سایر سوالات استفاده‌ می‌کردم.


بنابراین در دوران جمع‌بندی سوالات کنکور در درس ادبیات را بسیار خوب تحلیل کردم. شاید هر سوال 20 دقیقه و سعی کردم نگاهم به سوال را با نگاه طراح همسو کنم و در کنکور توانستم ادبیات را 96% بزنم که خود از مهم‌ترین عوامل رتبه خوب من بود.




علیرضا نادری -رتبه30منطقه3-رشته انسانی


بنده در درس ادبیات تخصصی که ضریب 4 را در رشته حقوق در زیر گروه یک داشت تا ترم اول سال چهارم درصدی بالا 20 یا 15 نداشتم. اما وقتی که با خودم صحبت کردم که اینطوری نمی‌شود و من نیاز درام که این درس را بالای 70 بزنم تا در رشته مورد علاقه ام قبول شوم. ادبیات شامل بخش‌های زیر است:


1- تاریخ ادبیات دوم و سوم


2- آرایه‌ ادبی


3- عروض و قافیه


می‌باشد و من در مورد اول یعنی تاریخ ادبیات به خلاصه‌نویسی و در مورد دوم یعنی آرایه ادبی به تمرکز بر وری تست‌های آزمون‌های کانون و درسنامه ‌و در مورد سوم یعنی عروض و قافیه به تأکید و تمرکز بر روی جزوه معلم روی آوردم و با حل تست‌های زیاد و این‌که طوری بخوانم که بتوانم آن درس را توضیح دهم توانستم در کنکور این درس را 85 درصد بزنم.


در مورد زبان که همیشه زیر 20 درصد می‌زدم با روی آوردن به جعبه‌ی به یاد کانون در صد زبان را به 60 رساندم.


در کل برای رسیدن به هدفم یعنی رشته‌ حقوق دانشگاه تهران برنامه‌ریزی کردم و به لطف خدا به هدف خویش رسیدم.




علی محمّدی -رتبه3 منطقه3 سال 93 - رشته انسانی


دین و زندگی: اول کار اصلاً نمی‌دانستم چه می‌خوانم یعنی موضوعات کتاب را نمی‌شناختم و روش درست نداشتم و هم‌چنین منبع درست. خوب یاد نمی‌گرفتم یعنی نمی‌دانستم کجا را و چطوری بخوانم. بعد از مدتی تلاش و سرو کلّه زدن با آزمون و تست‌های کنکور روش متناسب با درس را پیدا کردم و با پیدا کردن این روش که عبارت‌بود از:


1- موضوعی که درس درباره آن می‌خواست بحث کند را پیدا می‌کردم.


2- مهم‌ترین آیات مرتبط با موضوع درس را نشانه گذاری می‌کردم.


3- آن بخش متن درس و احادیثی که با این آیات مرتبط بود را هم پیدا می‌کردم و با دسته‌بندی درست این مطالب یادگیری برایم به بهترین شکل ممکن می‌رسید و بازیابی در جلسه آزمون باریم به آسان‌ترین شکل ممکن به‌وجود می‌آمد.




فریبا محمودی-رتبه133ریاضی- سال91


من تا سال سوم دبیرستان (اواخر تابستان سال دوم) در درس عربی بسیار ضعف داشتم، یعنی نسبت به بقیه درسهایم از این درس راضی نبودم با این‌که در تمام امتحان‌های مدرسه نمره اول می‌شدم ولی در آزمون‌ها نمی‌توانستم درصدم را بالای 60 برسانم، از اول سال سوم روش این درس را عوض کردم، همه می‌گفتند تست زیاد باعث پیشرفت میشه ولی کمی کلمه‌ی زیاد را ترجمه نمی‌کرد،من با توجه به این‌که با چه تعداد تستی به این درس مسلط خواهم شد، تعداد تستم را زیاد کردم، حدود 300تا برای هر مبحث،اولین آزمون پس از اجرای این روش، درصدم به 100% افزایش یافت تا آزمون‌های جامع آخر که اکثر درصد عربی‌ام 80تا 100 بود. کنکور هم حدود 80% عربی ‌زدم.




محمدرضا اکبرزاده‌نصرآبادی-79منطقه‌ی2 کنکور93-رشته‌ی انسانی


درس تاریخ ادبیات:


خواندن روزنامه‌وار مطالب کتاب.


خط کشیدن زیر مطالب مهم چندین مرتبه.( به طوری که ابتدا مطالبی که به نظرم مهم بود را مشخص می‌کردم.)


 پس از آن سراغ تست‌های کنکور می‌رفتم و پاسخنامه سؤالات را به دقت می‌خواندم.


بعد از آن دوباره به سراغ کتاب درسی می‌رفتم و با رنگی دیگر مطالب مهم را مشخص می‌کردم و قبل از آزمون نیز مطالبی که زیر آن‌ها خط کشیده ‌بودم را مرور می‌کردم.


دلیل دیگر موفقیت‌ام در این درس علاقه‌ی زیاد به دروس حفظی و به ویژه درس تاریخ ادبیات بود و این باعث می‌شد دقت و حوصله‌ی بیش‌تری برای این درس به خرج دهم.




وحید رستم‌خانی-رتبه1 منطقه 3 ریاضی-سال93


ابتدا درس دین و زندگی را در بازه 5/1 تا 2 ساعت با فواصل زیاد مطالعه می‌کردم و به همین خاطر امکان دوره کردن کم پیش می‌آمد؛ روش خود را تغییر دادم و هر شب حدود نیم‌ساعت دین و زندگی می‌خواندم و این باعث شد که به تدریج مطالب بیش‌تری از درس استنباط کنم و همین که تعداد مرورهای بیش‌تری داشته باشم.




احسان بهرامی-رتبه 56 کنکور 93 - منطقه2


درس عربی عمومی را 100 زدم.


درس عربی درسی سرنوشت‌ساز در کنکور سراسری است که با یکسری اقدامات می‌توان به درصد بالای این درس در کنکور امیدوار بود:


1- مطالعه‌ی کلمه به کلمه کتاب درسی و بررسی قسمت‌های مختلف آن از نظر ترجمه و قواعد.


2- استفاده از فنون ترجمه در پاسخ گویی به سوالات ترجمه.


3- استفاده از روش حذف گزینه در رسیدن به جواب قطعی در مبحث ترجمه.


4- حلّ درک مطلب‌های متعدّد (ترجیحاً از کنکورهای سال‌های قبل)


5- حلّ سوالات قواعد با استفاده از توام ترجمه و قواعد.


6- حلّّ تست‌های استاندارد متعدّد ار مباحث گوناگون.




محمدرضا جاذب-رتبه15 منطقه 3 کنکور93-رشته انسانی


درس عربی


در ابتدا این درس را در کانون کم‌تر از بیست‌ درصد می‌زدم ولی توانستم ان را به هفتاد درصد برسانم ابتدا برای ترجمه اول لغات آخر کتاب مربوط به درس را می‌خوانم سپس ترجمه درس بعد از آن قواعد درس را می‌خواندم و قواعد را به طور تشریحی روی برگه‌ای می‌نوشتم و روزی 5 الی 10 تست می‌زدم در طول هفته یعنی هر شب نیم الی یک ساعت به تست زنی در درس عربی می‌پرداختم و هم‌چنین به تجزیه و تحلیل تمرین‌های درس می‌پرداختم و آن‌ها را به طور تشریحی حل می‌کردم.




رامین عزیزی-رتبه47 منطقه3 کنکور93


زبان انگلیسی: من در سال سوم در درس زبان بشدت مشکل داشتم و معمولاً بین 20 تا 30 درصد سوالات را پاسخ می‌دادم. اما در تابستان قبل از کنکور با روش‌های زیر توانستم درصد زبان خود را به 60 تا 70 برسانم.


1- تمام کنکورهای سال‌های قبل را از کتاب زرد عمومی تمرین کردم، بخصوص زبان، حل سوالات سال‌های قبل باعث شناخت تیپ سوالات هر بودجه بندی مباحث می‌شود.


2- خواندن متن‌ها و داستان‌های ساده انگلیسی برای تقویت متن خوانی.


3- دیدن فیلم‌های دکتراناری و استفاده از روش‌های گفته شده برای تقویت درس زبان.


4- یادگیری لغت‌ها در قالب جمله.




سینا اکبری-رتبه5 منطقه2 کنکور93-رشته ریاضی


درس عربی


با توجه به این‌که در صدهایم پایین بود، نیاز به تغییر روش را احساس می‌کردم.


منبع مطالعاتی‌ام را برای عربی عوض کردم.


برای مدتی حدود 2 ماه، عربی را هر روز می‌خواندم. هر چند بعضی روزها وقت کم‌تری می‌گذاشتم، ولی هر روز می‌خواندم.


تا جایی که می‌توانستم، سعی کرم قسمت‌های زیادی کار کنم.


در کنار قواعد، برای ترجمه و درک مطلب هم وقت می‌گذاشتم و در اوخر بیش‌تر روی درک مطلب تمرکز داشتم.


این‌که می‌توانستم در آزمون‌ها تست‌های درک مطلب را خوب بزنم، انگیزه‌ام را بیش‌تر می‌کرد.


چون در اوئل در عربی وقت کم می‌آوردم، در خانه سعی می‌کردم تست‌ها را در کم‌تر از زمان خودش تمام کنم.




محسن امیربستکی- رتبه5 منطقه3 –رشته تجربی


زبان انگلیسی:


من در درس زبان انگلیسی ابتدا ضعف داشتم به صورتی که در اولین آزمون تابستان سال چهارم در صد زبانم 46 شد. بعد از آن آزمون تصمیم جدی به ارتقاء زبان گرفتم تا این‌که د کنکور بیش‌ترین درصد عمومی من زبان انگلیسی یعنی 94 درصد شد.


روش‌های جدیدی که برای پیشرفت زبان پیش گرفتم:


1- دو روز در هفته آخر شب را به زبان اختصاص می‌دادم به جز وقت اصلی برای مطالعه واژگان و قواعد که این وقت را به زدن Reading و Cloze test انحصار می‌دادم.


2- برای زدن تست‌های Reading ابتدا به یک نگاه بسیار کوتاه به سوالات می انداختم و پس به خواندن متن می‌پرداختم.


3- سعی می‌کردم هنگام خواندن متن کلمات که معنی آن‌ها را بلد نیستم را با توجه به جملات قبل و بعد معنی کنم.


4- بعد از خواندن متن و زدن تست‌ها موقع بررسی جواب‌ها دوباره متن را با خود ترجمه می‌کردم و با ترجمه‌ی اصلی تطابق می‌دادم تا ببینم تا چه حد درست ترجمه کردم.


5- همواره زدن این تست‌ها را زمان‌دار انجام‌ می‌دادم تا سرعت‌ام زیاد شود و نتیجه‌ی آن این نشر که در کنکور سوالات زبان را در کم‌تر از 15 دقیقه زدم.


6- در مورد Cloze قبل از این‌که گزینه‌ها را نگاه کنم برای خودم حدس می‌زدم که چه کلماتی را می‌توان در جای خالی قرار داد.




امیرحسین قدیانی‌منفرد-رتبه9 کشور انسانی


درس عربی(اختصاصی و عمومی)


از سال اول راهنمایی که درس عربی وارد مجموعه‌ی دروس تدریس در مدرسه شد هیچ‌گاه با این درس مشکل نداشته و همیشه نقطه‌ی قوّت من محسوب می‌شد دلایل این موضوع را می‌توانم به شرح زیر اعلام کنم:


1- علاقه و انگیزه‌ی درونی نسبت به درس عربی.


2- دقّت و توجّه به کلمات و عبارات عربی حتّی در دروه‌ی دبستان و پیش‌دبستانی.


3- صرف وقت کافی از همان دوران برای این درس که شاید یکی از دلایل آن همان علاقه‌ی شخصی من به این درس بود.


4- کار کردن بر روی متون عربی غیر درسی و سعی در ترجمه‌ی آن‌ها برای خود.




مصطفی عبدالهی-رتبه11 کشوری-رشته انسانی


ادبیات عمومی و اختصاصی:


1- مبحثی خواندن درس – لغت، املا، تاریخ ادبیات


2- توجه به مباحث و سوالات پرتکرار – استفاده از کتاب زرد عمومی.


3- خلاصه نویسی تاریخ‌ادبیات و املاء – عدم نیاز به رجوع کتاب.


4- آموختن تکنیک برای پاسخ به سوالات زبان فارسی.


5- سعی می‌کردم هر روز حدود 15 سوال قرابت معنایی کار کنم.


6- در مبحث املاء سعی می‌کردم از متون کلیله و دمنه و قابوس نامه لغات مهم را یادداشت کنم.


7- برای یادگیری معنی لغات، برگه‌های پایانی کتاب را از آن جدا می‌کردم و در راه مدرسه آن‌ها را مرور می‌کردم.




مهدی بخشی-10 کشوری ریاضی سال93


روش مطالعه درس ادبیات:


1- توجه خاص به مبحث‌های مهم و مبحث‌ محوری.


2- تمرین تست‌های کنکور برای رسیدن به تسلط در مباحث مختلف ادبیات.


3- تأکید ویژه بر املاء و واژه‌های کتاب درسی.


4- تأکید زیاد بر تمرین کردن و افزایش ساعات مطالعه دروس عمومی.


5- هدف‌گذاری برای افزایش چند از 10.


6- تغییر روش از تشریحی خواندن به تستی خواندن.


7- سعی در کاهش تعداد سوالاتی که اشتباه جواب می‌دادم.




طیبه دیبایی-2کشور -انسانی88


در درس زبان انگلیسی درصدهایم دلخواه نبود، با وجود این‌که به درس زبان علاقه داشتم اما روش تست زدن را خوب نمی‌دانستم. ابتدا زمان مطالعه‌ی این درس را تغییر دادم و به زمان‌های استراحت و وقت‌هایی که از خواندن درس‌های دیگر خسته می‌شدم اختصاص دادم. سعی می‌کردم دفترچه‌ی آزمون رشته‌های دیگر را هم در روز آزمون بگیرم و تست‌های بیش‌تری کار کنم. تعداد تست‌هایم را بسیار زیاد کردم و با برنامه‌ریزی منظم، لغاتی که نمی‌دانستم در یک دفترچه یادداشت کردم و به صورت مستمر مطالعه می‌کردم. پس از مدتی دایره‌ی لغاتم افزایش یافت و شیوه‌ی تست زدن در زبان را بهترب یاد گرفتم. در ابتدا درصدهایم نوسان زیادی داشت اما در اواخر از 70درصد پایین‌تر نمی‌آمد و در کنکور هم 70درصد بود.




مجتبی جعفری‌مسلم-رتبه6 منطقه3 انسانی


ادبیات اختصاصی: 87%


1- حفظ کردن نام اوزان با استفاده از جعبه لایتنر.


2- برای تشخیص اوزان به روش‌ سماعی در کتابخانه مدرسه با دوستان مشاعره می‌کردیم به این صورت که همراه با گفتن شعر وزن‌ آن را هم باید می‌گفتیم که این روش بسیار به من کمک کرد.


3- تمرین مباحث آرایه‌های ادبی از روی اشعار دیوان حافظ، گلستان و بوستان.


4- مباحث حفظی تاریخ ادبیات مانند، نام اشخاص و آثارشان، به خصوص در بخش‌ تاریخ ادبیات جهان را از طریق لایتنر کار می‌کردم.


5- در مباحث تاریخ ادبیات برای خودم سوال طرح می‌کردم.




امیرحسین مرتضائی-رتبه 8 منطقه2- تجربی 


عربی:


1- پیشروی با استاد.


2- استفاده از روش آموزشی استاد.


3- بازسازی کلاس در منزل.


4- تست‌های مکرر در مباحث خاص.


5- شرکت در آزمون‌های استاد.


6- دوست داشتنی بودن دبیر



نظر فراموش نشه.......