گفتگوی زیر را با 4 نفر از برترهای رشته‌ی تجربی که فیزیک را در کنکور93 و 94 بالای 85درصد زده‌اند انجام داده‌ایم. در این مقاله شما می‌توانید با روش‌های مطالعه‌ی آن‌ها آشنا شوید و در مورد روش‌های مطالعه‌ی خودتان تفکر کنید و اگر روش‌های خودتان نتیجه‌بخش بوده‌ آن را ادامه دهید یا از روش‌های برترها در کلکسیون روش‌ها ایده بگیرید و روش‌های خودتان را اصلاح کنید یا تغییر دهید. در ابتدا مقدمه‌ای از معرفی این برترها در زیر ارائه شده است:

میثم ابراهیمی رتبه‌ی 11 منطقه 2 کنکور 94 را از اسلام‌شهر کسب کرده و 2 سال دانش‌آموز کانون بوده‌ است و فیزیک را 88% زده و هم‌اکنون در رشته‌ی پزشکی علوم پزشکی دانشگاه تهران تحصیل می‌کند.

محمدامین خادم بشیری و برادر دوقلویش که به همراه هم 8 سال کانونی بوده‌اند، موفق به کسب رتبه‌ی 6 منطقه 3 (رتبه‌ی 77 کشوری) در کنکور 94 رشته‌ی تجربی شده و فیزیک را 86% زده است. او و برادرش هم‌اکنون دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه تهران هستند.

امید یعقوبی‌اصل رتبه‌ی 14 منطقه 3 کنکور 93 از یاسوج، 3 سال دانش‌آموز کانون بوده‌ و فیزیک را 96.7% زده است و هم‌اکنون دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی است.

یاسر خوشناموند که 5 سال دانش‌آموز کانون بوده است رتبه‌ی 36 منطقه 3 کنکور 93 را از کوهدشت کسب کرده و فیزیک را 92.3 % زده است و در حال حاضر، دانشجوی رشته‌ی پزشکی علوم پزشکی ایران است.


یکی از مهمترین ویژگی‌های خودتان را بیان کنید که در موفقیت شما نقش مثبتی داشته است:

میثم ابراهیمی: مصمم بودن برای یادگیری.

محمدامین خادم بشیری: پیوستگی در مطالعه

امید یعقوبی‌اصل: این‌که به دروس مفهومی مثل فیزیک علاقه دارم.

یاسر خوشناموند: اعتماد به نفس در این درس و علاقه


آیا در این درس المپیادی بودید؟

میثم ابراهیمی: خیر.

محمدامین خادم بشیری: خیر- در درس شیمی و زیست مرحله اول المپیاد پذیرفته شدم.

امید یعقوبی‌اصل: خیر.

یاسر خوشناموند: خیر.


روش مطالعه‌ی شما در این درس چگونه بود؟

میثم ابراهیمی: درس فیزیک را ابتدا در روز تدریس معلم در خانه از روی جزوه مطالعه می‌کردم و بلافاصله یک آزمون 20 سوالی از خودم می‌گرفتم سپس به بررسی سوالات می‌پرداختم اما نکته اصلی در این درس تست زدن بسیار زیاد از کنکورهای سال‌های قبل است.

محمدامین خادم بشیری: به‌جای حفظ کردن روابط اضافی بیشتر بر مفاهیم تاکید داشتم. سعی می‌کردم اطلاعات را به‌جای حفظ کردن، خودم در جلسه به‌دست بیاورم. با تعریف عبارت‌ها سوال حل می‌کردم. تناسب تشکیل می‌دادم.

امید یعقوبی‌اصل: من در روش خودم ابتدا جزوه‌ی معلم را می‌خواندم سپس متن کتاب درسی را می‌خواندم و تمرین‌های آن را حل می‌کردم در مرحله‌ی آخر تست‌های کنکور را حل می‌کردم و سعی می‌کردم سوال‌های مهم را علامت‌دار کنم و سوال‌های اول هر مبحث را به طور تشریحی حل می‌کردم و سعی می‌کردم برای هر سوال 2 یا 3 راه‌حل بنویسم.

یاسر خوشناموند: ابتدا با استفاده از کتاب درسی و تمرین‌های آن، تمام مفاهیم را یاد می‌گرفتم سپس در صورت لزوم مقداری تمرین تشریحی نیز کار می‌کردم و بعد از آن، سراغ تست‌های سراسری زمان‌دار رفته و در نهایت با کتاب بنفش و آزمون‌های کانون سال‌های قبل خودم را ارزیابی می‌کردم.


یک برنامه‌ای بودن را در منابع و برنامه‌ی مطالعاتی این درس چقدر موثر می‌دانید؟

میثم ابراهیمی: بسیار مهم است چون این درس با توجه به تنوع زیاد سوالات نیاز به مرورهای زیاد و منظم و طبق یک برنامه‌ی درست دارد.

محمدامین خادم بشیری: چند برنامه‌ای شدن باعث گیج شدن و سردرگم شدن می‌شود.

امید یعقوبی‌اصل: مسلما تکرار هر کاری سبب تسلط بر آن می‌شود. تکرار مداوم یک برنامه سبب می‌شود فرد به آن برنامه عادت کرده و طبیعتا نتیجه‌ای مطلوب‌تر بگیرد.


چقدر ذهن شما در مورد روش‌های مطالعه‌تان در این درس شفاف و واضح بود؟ در واقع فراشناخت داشتید.

میثم ابراهیمی: من روش‌های زیادی را امتحان کرده بودم و در این روش هم تحقیق زیادی از رتبه های خوب سال‌های قبل داشتم در نتیجه در روشم به تسلط رسیده بودم.

محمدامین خادم بشیری: به قدری شفاف بود که عملا خودم می‌توانستم بدون استفاده از هیچ معلمی درس را کاملا و عالی بخوانم.

امید یعقوبی‌اصل: چون این برنامه را حدود 2 سال اجرا می‌کردم و به طور کامل به آن عادت کرده بودم به طور کامل بر آن تسلط داشتم.


از کدام منبع کانونی در این درس استفاده کردید؟

میثم ابراهیمی: کتاب آبی 30 سال کنکور قلم‌چی.

محمدامین خادم بشیری: آبی 10 سال کنکور.

امید یعقوبی‌اصل: کتاب آبی 30 سال کنکور فیزیک.

یاسر خوشناموند: آبی- بنفش- اشتباهات متداول- آزمون‌های سال‌های قبل کانون.


کتاب درسی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟ کتاب درسی شما احتمالا پر از نوشته و نکته است؟

میثم ابراهیمی: مباحث را از روی کتاب مرور می‌کردم کتاب فیزیک من بسیار شلوغ بود.

محمدامین خادم بشیری: چون با مفاهیم کار می‌کردم نیاز بود که تعاریف را از کتاب درسی استخراج کنم.

امید یعقوبی‌اصل: در روش مطالعاتی من، خواندن متن کتاب و حل کردن تمرین‌های کتاب به خصوص تمرین‌ها و آخر فصل بسیار مهم بود چرا که در برخی دروس مثل فیزیک گاهی اوقات عین تمرین کتاب در کنکور می‌آید.

یاسر خوشناموند: اولین منبع من کتاب درسی بود.


کتاب آبی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟

میثم ابراهیمی: من تیپ سوالات را از این کتاب نگاه می‌کردم و تست می‌زدم.

محمدامین خادم بشیری: چون حجم تست کم‌تری نسبت به کتاب‌های دیگر داشت، در دوران بعد از نیم‌سال دوم پیش‌دانشگاهی به منبع اصلی من تبدیل شد چون فرصت کافی‌تری داشتم.

امید یعقوبی‌اصل: بنده به کتابی احتیاج داشتم که هم سوالات استاندارد داشته باشد و هم درس‌نامه و پاسخ تشریحی خوب به همین دلیل کتاب آبی کنکور را کتاب خوبی می‌دانم و از آن استفاده می‌کردم. در واقع، در درسی مثل فیزیک لزوم تمرین و تست بسیار احساس می‌شود و از آن‌جائی‌که بهترین تست‌ها همان تست‌های کنکور می‌باشد لذا استفاده از کتاب آبی 30 سال کنکور نقش مهم در مطالعه‌ی من داشت.

یاسر خوشناموند: مهمترین منبع من کتاب آبی بود و بعد از آن بنفش البته کتاب درسی اولین منبع من بود.


لزوما دبیر خصوصی داشتید و آیا لزوما باید دبیر خصوصی داشت؟

میثم ابراهیمی: خیر. به نظر من این کار با مطالعه‌ی خود شخص قابل انجام است.

محمدامین خادم بشیری: من هرگز در هیچ درسی هیچ دبیر خصوصی‌ای نداشتم.

امید یعقوبی‌اصل: خیر، دبیر خصوصی نداشتم و به نظرم دبیر خصوصی هم لزومی ندارد چرا که معلم مدرسه نیازهای دانش‌آموز یعنی یادگیری اولیه و رساندن مفهوم را انجام می‌دهد و تمرین مطالب به عهده‌ی دانش‌آموز و با استفاده از تست‌های استاندارد کنکور است.


آیا از سایت کانون و خدمات آن برای این درس خود استفاده می‌کردید؟ خلاصه درس، فیلم 3 دقیقه‌ای، کلکسیون روش‌ها، کلاسور ارزیابی

میثم ابراهیمی: من از خلاصه درس و کلاسور ارزیابی استفاده کردم.

محمدامین خادم بشیری: بله از بعضی از فیلم‌های 3 دقیقه‌ای در جاهایی که برایم گنگ بود استفاده می‌کردم.


از چه زمانی به صورت جدی مطالعه‌ی این درس را برای کنکور آغاز کردید؟

میثم ابراهیمی: از شهریوماه.

محمدامین خادم بشیری: از سال دوم دبیرستان.

امید یعقوبی‌اصل: در تابستان سال دوم به سوم دبیرستان مطالعه جدی برای کنکور مخصوصا درس فیزیک را شروع کردم.

یاسر خوشناموند: از دوم دبیرستان


از چه زمانی دقیقا روش مطالعه و تست زدن خودتان را در این درس پیدا کرده بودید؟

میثم ابراهیمی: تا آبان ماه تقریبا گنگ بودم اما بعد به یک روش ثابت رسیده بودم.

محمدامین خادم بشیری: من تقریبا از آذرماه سال دوم روش مناسب را کشف کرده بودم.

امید یعقوبی‌اصل: از حدودا اواسط سال سوم دبیرستان.


چگونه هدف‌گذاری می‌کردید؟ مثلا آیا در این درس از همان ابتدا عالی بودید یا چگونه افزایش تراز دادید؟

میثم ابراهیمی: در درس فیزیک از ابتدا عالی بودم و تمام تلاشم را می‌کردم تا درصد 100 را نگه دارم.

محمدامین خادم بشیری: اول تسلط کافی نداشتم، اما کم‌کم به تعادل رسیدم به طوری‌که فیزیک به نقطه‌ی قوت من مبدل شد.

امید یعقوبی‌اصل: بنده در اولین آزمون سال دوم دبیرستان فیزیک را حدودا 30 درصد زدم با بررسی سوالات فهمیدم برای حل کردن این سوالات نیاز به تمرین تستی بیشتر دارم از این رو سعی کردم تمرین تست‌های استاندارد را افزایش دهم. در هدف‌گذاری هم این گونه بودم که گفتم تا دو آزمون بعد باید درصدم به بالای 70 برسد (7 از 10).

یاسر خوشناموند: بله از همان اول دبیرستان درصدم در این درس عالی بود.


اولویت شما در تست زدن چه بوده است؟ سوال‌های کنکور سراسری، تالیفی

میثم ابراهیمی: سوال‌های کنکور سراسری.

محمدامین خادم بشیری: اولویت من سوالات کنکور سراسری بود.

امید یعقوبی‌اصل: اولویت من حل تست‌های کنکور سراسری و سوالات کتاب درسی بود.

یاسر خوشناموند: سوال‌های کنکور سراسری.


بعد از تست زدن چه کار می‌کردید؟

میثم ابراهیمی: تست‌ها را تک‌تک از روی پاسخ‌نامه می‌خواندم و فرمول‌ها را مرور می‌کردم البته به هنگام تست‌زنی برای مرور فقط غلط‌ها را بررسی می‌کردم.

محمدامین خادم بشیری: بعد از تسلط کامل در تست‌زنی، از روی نکات مهم و مفاهیم اصلی کامل‌نویسی می‌کردم و بعد از آن از کامل‌نویسی‌هایم خلاصه‌برداری می‌کردم.

امید یعقوبی‌اصل: چون در طی تست زدن تعدادی سوال را علامت‌دار کرده بودم بعد از تست‌ زدن تعدادی تست علامت‌دار داشتم که روی آن‌ها کار می‌کردم.

یاسر خوشناموند: تمام سوالات را بررسی می‌کردم حتی آن‌هایی که درست زده بودم و اگر مبحثی را خوب یاد نگرفته بودم دو مرتبه مقداری تمرین تشریحی کار می‌کردم.


شما چندین سال دانش‌آموز کانون بوده‌اید، آیا در آزمون‌های کانون همیشه این درس را 100 درصد می‌زدید؟

میثم ابراهیمی با شرکت در 36 آزمون: قطعا نه. اما اگر کم‌تر می‌شد خیلی ناراحت می‌شدم و تمام تلاشم را می‌کردم تا دوباره 100 بزنم.

محمدامین خادم بشیری با شرکت در 123 آزمون: نه. 100 درصد داشتم اما همیشه نه. ولی در این درس تعادل داشتم به طوری‌که معمولا کم‌تر از 85% نمی‌زدم.

امید یعقوبی‌اصل با شرکت در 45 آزمون: همیشه که نه ولی از اواسط سوم به بعد تقریبا همیشه بالای 90 درصد می‌زدم و خیلی اوقات هم 100 می‌زدم.

یاسر خوشناموند با شرکت در 108 آزمون: خیر بیشتر آزمون‌ها بالای 90درصد بود ولی درصد 100 زیاد نداشتم.


بعد از آزمون در این درس چه کار می‌کردید؟ آیا روش خاصی برای تحلیل و بررسی این درس داشتید؟

میثم ابراهیمی: فقط سوالات غلط را در دفتر خودآموزی می‌نوشتم که در ماه آخر فقط همین دفتر را مرور کردم.

محمدامین خادم بشیری: تمام سوالات را چه صحیح زده بودم و چه غلط بررسی می‌کردم و نکاتی که غلط زده بودم را یادداشت می‌کردم البته تعدادی از سوالات را در جلسه‌ای که بعد از هر آزمون در نمایندگی کانون ما برگزار می‌شد با سایرین بررسی می‌کردم.

امید یعقوبی‌اصل: بعد از آزمون سعی می‌کردم سوالاتی را که در هر آزمون به نظرم نکته جدید داشتند و علامت‌دار کرده بودم را به دقت بررسی کنم.

یاسر خوشناموند: تمام سوالات را بررسی می‌کردم و سوالات مهم را در کلاسور ارزیابی می‌نوشتم.


چقدر در هفته برای مطالعه و تست زدن این درس زمان می‌گذاشتید؟

میثم ابراهیمی: 4 ساعت مطالعه می‌کردم که از این 4 ساعت، 2 ساعت تست می‌زدم.

محمدامین خادم بشیری: بعد از زیست بیشترین زمان به این درس اختصاص داشت به طوری‌که گاهی اوقات که از درس‌های دیگر خسته می‌شدم فیزیک حل می‌کردم.

امید یعقوبی‌اصل: در سال سوم در هفته 6 ساعت و در سال پیش 8 ساعت.

یاسر خوشناموند: 10 الی 15 ساعت


تعادل تستی- تشریحی را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟ آیا برای این درس ابتدا تشریحی بعد تستی کار می کردید؟

میثم ابراهیمی: من همیشه تشریحی مطالعه می‌کردم و فقط هنگام تست زدن بود که تستی می‌خواندم.

محمدامین خادم بشیری: من در روشم بین حل تستی و تشریحی تفاوتی قائل نیستم و تنها فرقش شاید ذهنی حل کردن بعضی از محاسبات باشد.

امید یعقوبی‌اصل: برداشت خودم از تشریحی کار کردن این بود که مفهوم را یاد بگیرم به همین دلیل در مرحله‌ی دوم مطالعه سوالات کتاب درسی را به صورت تشریحی و با هر تعداد راه‌حل که بلد بودم حل می‌کردم.

یاسر خوشناموند: فقط برای مباحث دشوار مثل حرکت و دینامیک تشریحی نیز کار می‌کردم.


تعادل پیش و پایه را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟

میثم ابراهیمی: در طول هفته پیش و در آخر هفته پایه را مطالعه می‌کردم.

محمدامین خادم بشیری: روش کارم بر مبنای تعادل پیش و پایه‌ای که در برنامه‌ی راهبردی آمده، بود.

امید یعقوبی‌اصل: به گفته‌ی آقای قلم‌چی "تعادل هر کسی مخصوص خود اوست: من هم چون در پایه به یک تسلط نسبی رسیده بودم و از پیش هم سوالات بیشتری در کنکور می‌آید حدودا 70 درصد وقت را به پیش اختصاص می‌دادم.

یاسر خوشناموند: بسته به آزمون متغیر بود ولی معمولا 60% زمانم را صرف پیش و 40% را صرف پایه می‌کردم.


تعادل بین مطالعه شخصی و کلاس رفتن یا داشتن دبیر خصوصی در مورد شما چگونه بود؟

میثم ابراهیمی: من فقط از کلاس‌های مدرسه استفاده می‌کردم و به ازای هر ساعت در مدرسه 2 ساعت در منزل مطالعه داشتم.

محمدامین خادم بشیری: من عملا کلاس نمی‌رفتم، فقط به مدرسه می‌رفتم و عمده اهمیت کار به نظر من مطالعه‌ی شخصی بود.

امید یعقوبی‌اصل: همان‌طور که قبلا هم گفتم من دبیر خصوصی نداشتم و تلاش می‌کردم در هر روزی که فیزیک داشتم همان‌روز آن درس را بخوانم چون در هفته 3 جلسه فیزیک داشتم من هم در هفته 3 جلسه 2 ساعته فیزیک می‌خواندم.

یاسر خوشناموند: دبیر خصوصی نداشتم.


پیشروی آزمون‌های کانون در این درس چگونه بود؟ و چقدر برنامه راهبردی شما را در کسب این درصد کمک کرد؟

میثم ابراهیمی: مرورهای مناسب و دقیق و به موقع مباحث در برنامه راهبردی در عدم فراموشی مطالب و حفظ تسلط من در این درس بسیار کمک کرد. من فقط 25 دقیقه زمان برای فیزیک داشتم ولی به خاطر تسلطی که داشتم همه‌ی سوالات را ‌خواندم.

امید یعقوبی‌اصل: به نظر من و همه‌ی دوستان کانونی‌ام نقطه قوت آزمون‌هایش برنامه راهبردی آن بود لذا یکی از عوامل اصلی موفقیت خودم را پایبندی به برنامه راهبردی می‌دانم.

یاسر خوشناموند: تقریبا در بیشتر آزمون‌ها پیشروی منطقی بود و هماهنگ با برنامه‌ی آزمون‌ها بودم.


چقدر سوالات آزمون‌های کانون در این درس از نظر شما مشابه کنکور بود و به شما در شبیه‌سازی شرایط کنکور کمک کرد؟

میثم ابراهیمی: مشابه سال‌های قبل بود ولی با امسال کاملا متفاوت بود.

محمدامین خادم بشیری: از نظر درجه‌ی سختی به کنکور 94 شبیه بود.

امید یعقوبی‌اصل: سوالات فیزیک کنکور 93 از سوالات فیزیک کانون در طول سال ساده‌تر بود و لذا سوالات کانون ما را برای شرایطی به نسبت سخت‌تر آماده کرده بودند لذا آزمون‌های کانون شبیه‌سازی کنکور را به نحو احسن انجام دادند.

یاسر خوشناموند: سطح سوالات کانون در این درس خیلی خوب بود و کنکور به مراتب ساده‌تر بود.


تلفیق برنامه مدرسه و کانون در این درس برای شما چگونه بود؟

میثم ابراهیمی: من کتاب درسی و جزوه را برای مدرسه می‌خواندم و هنگام آزمون کانون تست می‌زدم.

امید یعقوبی‌اصل: تلاش می‌کردم به نحوی درس بخوانم که هم برای آزمون‌های کانون آماده باشم هم برای امتحانات مدرسه و برای رسیدن به این هدف سعی کردم درس هر روز را همان روز بخوانم که واقعا هم موثر بود.

یاسر خوشناموند: معمولا مدرسه ما عقب‌تر از کانون بود و خودم مباحث جدید را می‌خواندم و با آزمون‌ها هماهنگ می‌شدم.


نقش برتری بازیابی به بازخوانی را در این درس برای خودتان چگونه می‌دانید؟

میثم ابراهیمی: بسیار مهم است که ابتدا مطالب فراموش شده را بشناسیم و بعد مطالعه کنیم.

محمدامین خادم بشیری: در ماه‌های آخر من براساس آزمون‌های شبیه‌سازی که می‌دادم ایراداتم را پیدا می‌کردم و آن‌ها را مطالعه می‌کردم نه همه‌ی مطالب را.

امید یعقوبی‌اصل: به نظر من اهمیتی که بازیابی دارد این است که در مدت کوتاه‌تری مطالب را به یاد می‌آوریم و هم‌چنین مطالبی را که با بازیابی به یاد می‌آوریم پایداری بیشتری نسبت به مطالبی دارند که با بازخوانی به یاد آورده می‌شوند.


آیا کتاب خودآموزی برای این درس داشتید؟ سوالاتی که اشتباه می‌زدید یا مهم بودند را کجا یادداشت می‌کردید؟

میثم ابراهیمی: بله خیلی مفید بود به خصوص در کاهش تعداد غلط‌های محاسباتی.

محمدامین خادم بشیری: کتاب خودآموزی به معنای واقعی نداشتم و نکاتی که در سوالات غلط زده بودم را یادداشت می‌کردم نه حل سوال را.

امید یعقوبی‌اصل: نداشتم و من در دوران جمع‌بندی فهمیدم که اشتباه بزرگی کرده‌ام و مطمئن باشید که کتاب خودآموزی خیلی در دوران جمع‌بندی برای شما مفید است.

یاسر خوشناموند: در کلاسور ارزیابی


نظر شما در مورد کیفیت سوال‌های آزمون در این درس چیست؟ آیا سوالات آزمون‌های کانون به شما در کسب این درصد کمک کرد؟

میثم ابراهیمی: سطح سوالات به نظر من ساده و متوسط بودند.

محمدامین خادم بشیری: سطح سوالات آزمون‌ها از کنکور سراسری قبلی (93) بسیار بالاتر بود و این موضوع مرا ترغیب می‌کرد که باید از سطح آن کنکور بسیار بهتر بخوانم که البته کنکور 94 هم واقعا درس فیزیک را پربار سخت سوال داد.

امید یعقوبی‌اصل: 100 درصد، چرا که سوالات کانون به نسبت دشوار بودند و ما را برای هر شرایطی آماده کرده بودند.

یاسر خوشناموند: کیفیت سوالات خیلی خوب و فراتر از کنکور بود و کمکم کرد.


با توجه به این‌که درصد شما در دروس دیگر هم بالا بوده است چگونه غرق مطالعه‌ی این درس نمی‌شدید و به دروس دیگر هم توجه می‌کردید؟ چقدر تعادل داشتید. درصد‌های شما در دیگر دروس چگونه بود؟

میثم ابراهیمی: من تعداد تست و زمان آن را محدود کرده بودم. درصدهای دیگه‌ی من هم در دروس دیگر نزدیک به این درس بود.

محمدامین خادم بشیری: من گاهی از اوقات غرق در فیزیک می‌شدم اما سعی می‌کردم تعادل را هم حفظ کنم من شیمی را هم خیلی دوست داشتم و آن را نیز 86 % زدم.

امید یعقوبی‌اصل: من در ابتدای هر هفته برنامه‌ای برای طول هفته طرح‌ریزی می‌کردم که در آن مشخص بود هر روز در چه ساعتی کدام درس را خواهم خواند و به طور مطلوب آن برنامه را اجرا می‌کردم لذا در همه‌ی درس‌ها تعادل داشتم و افراط نمی‌کردم.

یاسر خوشناموند: با این‌که به این درس علاقه زیادی داشتم ولی به خوبی می‌دانستم درس‌هایی مثل زیست و شیمی به مراتب مهم‌ترند و نباید از آن‌ها غافل شوم. به خوبی روی ساعت مطالعه‌‌ی خود و تعادل بین درس‌ها تسلط داشتم.


آیا اولیا یا دوستان شما در کسب این درصد نقشی داشتند؟

میثم ابراهیمی: من گاهی به دوستان آموزش می‌دادم که فکر می‌کنم در تسلط من اهمیت زیادی داشت.

محمدامین خادم بشیری: دوستانم بسیار نقش داشتند چون معمولا این درس را در مرحله‌ی اول یعنی یادگیری با هم کار می‌کردیم

امید یعقوبی‌اصل: اولیای من در همه‌ی دروس نقش حمایتی داشتند و در مراحل سخت زمانی که افت می‌کردم به من روحیه می‌دادند، دوستانم هم در مدرسه در مورد روش‌های مطالعاتی خودشان می‌گفتند و من هم هر کدام را که به درد من می‌خورد استفاده می‌کردم.


نقش دبیران خودتان را در علاقمندی و موفقیت خودتان در این درس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میثم ابراهیمی: من در سال دوم دبیرستان و قبل از آن از این درس متنفر بودم ولی دبیران خوبم در این دو سال بسیار به من انگیزه دادند و از هر دو آن‌ها (آقای اصغری و سعیدفر) تشکر می‌کنم.

محمدامین خادم بشیری: من شوهرخاله‌ای داشتم که دبیر فیزیک بود و همه چیز را تقریبا با فیزیک شرح می‌داد و من را به این درس به شدت علاقمند کرد.

امید یعقوبی‌اصل: در سال چهارم، دبیر فیزیکم آقای دولتی پیگیر درصدهای من در آزمون‌های کانون بودند و همین عامل به من انگیزه‌ای دوچندان می‌داد البته ایشان با تدریس عالی و تفهیم درس نقش به مراتب مهمی در موفقیت من داشت.


نقش پشتیبان ویژه شما در این موضوع چگونه بود؟

میثم ابراهیمی: از او در مورد این درس سوالی نپرسیدم چون قبل از آن به تسلط رسیده بودم.

محمدامین خادم بشیری: من از پشتیبان ویژه‌ام در مورد این درس سوالی نکردم چون خودم روش خوبی داشتم.

امید یعقوبی‌اصل: پشتیبان ویژه‌ی من آقای زارعی رتبه‌ی 16 کنکور 92 بودند و با راهبردهای ایشان توانستم روحیه ای مضاعف بگیرم البته او بیشتر در دروسی مثل ادبیات به من کمک کرد.


از کدام روش‌های یادگیری برای فهم بیشتر استفاده می‌کردید؟ مثلا یاد دادن به دیگران، رسم درخت دانش و ...

میثم ابراهیمی: همان طور که اشاره کردم آموزش به دیگران را بسیار انجام می‌دادم.

محمدامین خادم بشیری: من خودم به تدریس بسیار علاقه داشتم و تقریبا در همه‌ی درس‌ها این کار را حداقل برای یک‌بار انجام دادم و این کار در تسلطم تاثیر فوق‌العاده‌ای داشت.

امید یعقوبی‌اصل: من سعی می‌کردم فرمول‌ها را بنویسم و آن‌هایی که نیاز به اثبات داشت اثبات کنم و سعی می‌کردم هر سوال را با چند راه‌حل بنویسم.

یاسر خوشناموند: یاد دادن به خودم.


آیا نکته‌ای هست که دوست داشته باشید به دانش‌آموزان کنکوری دیگر بگویید؟

میثم ابراهیمی: هرگز ناامید نشوید و تلاش کنید و از آن لذت ببرید.

محمدامین خادم بشیری: در کنار درس خواندن زندگی هم کنید یعنی یک‌بعدی نباشید.

امید یعقوبی‌اصل: دوستان عزیز راز موفقیت در کنکور، تلاش است و در درس فیزیک هم با تلاش می‌توانید به یک درصد قابل قبولی برسید و پر کردن کتاب خودآموز را فراموش نکنید.

"اشک‌هایی که پس از هر شکست می‌ریزیم همان عرق‌هایی است که برای پیروزی نریخته‌ایم."


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی


برگرفته از kanoon.ir