ضوابط ورود دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان به پایۀ دهم این مدارس تغییر نکرده است


در چند روز اخیر، شایعه‌ای مبنی بر لغو معافیت دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان از شرکت در آزمون وروی دبیرستان‌های

 دورۀ دوم استعدادهای درخشان در برخی گروه‌ها و کاریزهای (کانال‌های) تلگرامی منتشر شده است.



لذا بدین‌وسیله، ضمن تکذیب این شایعه، به آگاهی می‌رساند ضوابط ورود دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان به پایۀ دهم این مدارس در سال تحصیلی 1395.96 مطابق بخشنامۀ ارسالی از مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به قوت خود باقی است.

بر اساس این بخش‌نامه، تمامی دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان در سال تحصیلی 1394.95 که معدل کل سالانۀ هر دو پایۀ هفتم و هشتم آنها در خرداد، 17 و بالاتر از آن باشد، می‌توانند بدون شرکت در آزمون ورودی، در پایۀ دهم این مدارس ادامۀ تحصیل دهند.

بند دیگری از این بخش‌نامه به این نکته اشاره دارد که گروهی از دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان در سال تحصیلی 1394.95 که معدل کل سالانۀ آنان در خرداد، در یکی از پایه‌های هفتم یا هشتم 17 و بالاتر از آن و در پایۀ دیگر (هفتم یا هشتم) بین 16 تا 16.99 باشد نیز، در صورت تأیید در شورای دبیران مدرسه و تصویب در شورای مدرسۀ محل تحصیل فعلی خود، پس از صدور مجوز ادارۀ استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان استان، بدون شرکت در آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ دوم استعدادهای درخشان، مجاز به ادامۀ تحصیل در پایۀ دهم این مدارس خواهند بود.

لازم به ذکر است دانش‌آموزان مشمول بندهای فوق، باید حائز شرایط ادامۀ تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان مندرج در آیین‌نامۀ ارزش‌یابی تحصیلی و تربیتی دورۀ راهنمایی تحصیلی باشند.

نکتۀ مهم و نیازمند توجه این است که در این بخش‌نامه، مسئولیت توزیع دانش‌آموزان مشمول بندهای فوق در دبیرستان‌های دورۀ دوم استعدادهای درخشان در هر شهرستان، با نظارت ادارۀ استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان استان، بر عهدۀ ادارۀ کل آموزش و پرورش استان قرار گرفته است. لذا ممکن است در تعدادی از استان‌ها، تصمیم‌گیری در این خصوص از طریق آزمون‌های استانی صورت گیرد.

مطابق بخش‌نامۀ رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، آن دسته از دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان در سال تحصیلی 1394.95 که معدل کل سالانۀ هر دو پایۀ هفتم و هشتم آنها در خرداد، کم‌تر از 17 باشد، لازم است برای ادامۀ تحصیل در پایۀ دهم این مدارس، همانند دانش‌آموزان دیگر مدارس در آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ دوم استعدادهای درخشان شرکت کنند.

گفتنی است شرایط و ضوابط شرکت دانش‌آموزان پایۀ نهم سایر مدارس (غیر استعدادهای درخشان) در آزمون تکمیل ظرفیت (ورودی) پایۀ دهم دبیرستان‌های دورۀ دوم استعدادهای درخشان، طی دستورالعمل جداگانه‌ای متعاقباً اعلام خواهد شد.