مسعود شفیعی  اظهار داشت: معتقدم مقوله کارگاه ، آزمایشگاه و کارآموزی بسیار مهم بوده و فردی را که فارغ التحصیل می کنیم، کاربلد است.


وی با بیان این که دانشگاه ها در دنیا به دو گونه عرضه محور و تقاضا محور هستند، تصریح کرد: دانشگاه های تقاضامحور گوشه چشمی به بازار داشته و نیرو برای بازار و صنعت تربیت می کنند که ما نیز جزوی از آنها هستیم.


شفیعی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته به ازای هر مدرک کارشناسی 3 تا 5 تکنسین باید تربیت شوند تا آن لایه های پایین تر را بپوشانند اما در کشور ما چون مدرک محوری مطرح است ، این امر برعکس است به گونه ای که تعداد فارغ التحصیلان دکتری ما به حدی است که تعداد قابل توجهی از آنان بیکار هستند.


شفیعی خاطرنشان کرد: یکی از نادر دانشگاه هایی که در ایران دانشجویانش جذب بازار کار می شوند، دانشگاه فنی و حرفه ای است.


وی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: هم اکنون اغلب تجهیزات این دانشگاه مربوط به 50 سال گذشته بوده و در بازار نیز قیمت های آن ها گران است ، امیدوارم دولت در این زمینه ما را یاری کند.


وی اظهار داشت: بر اساس آمارها تا سال 84 تعداد تکنسین های مقطع کاردانی ما که وارد بازار کار می شدند رو به رشد بود اما پس از آن به سبب مدرک گرایی این امر نزول پیدا کرد و باید در این زمینه رسانه های اطلاع رسانی کنند.


شفیعی در ادامه اظهار داشت: طی 24 آبان ماه امسال پنجمین سالگرد دانشگاه فنی و حرفه ای را با حضور سه وزیر دولت یازدهم در هتل المپیک برگزارخواهیم کرد.


وی در ادامه گفت: هرچند که طی سال های گذشته شناخت زیادی از این دانشگاه در جامعه وجود نداشت اما خوشبختانه طی یک سال گذشته با فرهنگ سازی و تبلیغات و نشان دادن توانمندی های این دانشگاه هم اکنون جزو 3 ابر دانشگاه بزرگ کشور پس از پیام نور و علمی کاربردی به شمار می رویم.


رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: هم اکنون حدود 200 هزار دانشجو در 172 مرکز کل کشور مشغول به تحصیل هستند.


وی یادآور شد: تعدادی از مراکز ما عنوان دانشکده را دارند که حدود 10 عدد هستند و مابقی آنها آموزشکده به شمار می روند.


شفیعی خاطرنشان کرد: معتقدم 60 مرکز ما در کل کشور قابلیت تبدیل شدن به دانشکده را دارند و بر همین اساس نیز درخواستی را از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری داشته ایم.


وی گفت: مراکز ما تک جنسیتی هستند و این امر به سبب آن است که در گذشته متعلق به آموزش و پرورش بودند و تقریبا چهار پنجم این مراکز کاردانی و یک پنجم آن در مقطع کارشناسی ناپیوسته هستند.


kanoon.ir