نویسنده: امیررضا خاوریان گرمسیر

 

۱-      طرفداران هیجان: این گروه در آغاز فوق العاده انرژی عجیبی برای کار دارند ولی انگیزه این افراد بیشتر فصلی و حتی هفتگی هستش و پس از ۱ هفته تا ۳ ماه بعد ازشروع بیخیال کنکور می شوند. چرا که کم کم هیجان درس و رتبه ۱ کنکور شدن جای خودش رو به نشستن روی صندلی مطالعه و یکنواخت شدن زندگی میده .  اینها تنها عاشق کلاس گذاشتن، معروف شدن و ….. انگیزه تهی دیگری هستند. ممکنه در روزهای اول حتی تا اخر شب ۱۲ تا ۱۳ ساعت هم درس بخوانند.

.............................

 

 

 

۲-      افرادی که درک درستی از خود ندارند: گروهی از بچه ها هستند که هنوز شناخت خوبی از خودشان ندارند  یا اینکه دچار خود بزرگ بینی هستند. این گروه در فصل تابستان که آغاز فصل درس خواندن اکثر داوطلبان ارشد هستش فوق العاده خوب ظاهر می شوند  و تابستان رو با اقتدار تمام می کنند اما در اویل زمستان دچار خستگی زیادی می شوند، گاه افسرده می شوند و درس را رها می کنند. این دوستان اگر در ابتدا کمتر درس می خواندند می توانستند با یک شیب ملایم تا کنکور موفق شوند و در کنکور قبول شوند.

 

اکثر این بچه ها کسانی هستند که در کنکور کارشناسی هم موفق نبوده اند  و در دوران تحصیل در امتحانات زیاد حوصله درس خواندن در شب امتحان نداشته اند.

 

۳-      افراد حاشیه دار:  عده از دوستان هستند که توانایی بالایی در درس خواندن دارند، هوش بالایی دارند منتها در مسیر کنکور دچار حاشیه های بی مورد می شوند، یا اینکه کار جدیدی را همراه درس شروع می کنند. مثلا هم می خواهند کنکور بدهند  و هم درسشان رو ۷ ترمه تمام کنند و  واحد های زیادی رو در ترم ۷ که باید برای کنکور درس بخوانند می گیرند. البته برخی حاشیه ها اجتناب ناپذیز هستند و باید در مقابلشان ایستادگی کرد ولی نباید خودمان برای خودمان دردسر ایجاد کنیم.

 

۴-      افراد از پیش برنده: برخی از دوستان هستند که در تابستان و زمستان ایدآل درس می خوانند ولی متاسفانه در روزها و ماه های پایانی دچار خستگی می شوند و یا اینکه حالا به علت دو بار اول و دوم شدن در آزمون آزمایشی فکر می کنند نفر اول کنکور هستند و کم کم راندمان درسی و کیفیت درس خواندنشان کم میشه. چرا که این دوستان   در یک ماه یا پانزده روز به کنکور به اوج رسیده اند و همه چیز رو بلدند از خواندن مطالب تکراری که بلدند خسته می شوند و به این نتیجه می رسند که کامل شده اند و نیاز ندارند بیشتر درس بخوانند  اما  متاسفانه نتیجه دلخواهشان را نمی گیرند چرا که حافظه انسان بعد از مدتی دچار فراموشی می شود. شاید قبول شوند، شاید در بین رتبه های خوب هم باشند ولی نتیجه بدست آمده مطلوب آنها نیست و خود را بعدا مرتب یه خاطر کم کاری در روزهای پایانی متهم و سرزنش می کنند.

 

۵-      رستگاران در ماه های پایانی: خیلی از داوطلبان هستند که در تابستان  درس نمی خوانند، در زمستان هم درس نمی خوانند یا کم درس می خوانند. بقیه داوطلبان اینها رو در حد و اندازه کنکور نمی دانند . برخی بعد از اعلام نتیجه ها اعتراف می کنند این افراد رو اصلا جزو رقیب هم حساب نمی آوردیم و باورشان نمی شود قبول شده اند. یکی از بچه ها تعریف می کرد که در ۳ دی ماه صبح که از خواب بلند شدم تصمیم گرفتم ارشد بخوانم. تا ۵ دی کتاب تهیه کردم و با استفاده از یک روش صحیح در کمتر از دو  ماه توانستم در کنکور رتبه ۱۰۰ بیاروم. به واقع سخت کوشی در ماههای پایانی و درس خواندن شبانه روزی رمز موفقیت  این دوستان است.

 

۶-      برندگان: این گروه از افراد که اکثر رتبه های ۱ کنکور را شامل می شود این ویژگی ها را دارند.  در تابستان انگیزه خوبی دارند اما نه می خواهند رتبه ۱ شوند یا اگر هم بخواهند به خود اجازه نمی دهند که دچار هیجان آنی شوندو به واقع این دوستان در تابستان متعادل درس می خوانند. مثلا روزی ۴ الی ۵ ساعت. نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می شناسند. می دانند نتیجه کنکور در ماه های پایانی رقم می خورد پس برنامه خاصی را برای روزهای پایانی دارند.  در زمستان کمی بیشتر درس می خوانند مثلا روزی ۷ ساعت. اصلا به سرعت درس خواندن دوستان و هم کلاسی هایشان توجه نمی کنند. کاری ندارند که بقیه دارند شبانه روزی درس می خوانند. اینها بروی کیفیت درس خواندن هم تاکید دارند. از چند نفر مشورت می گیرند و بخاطر این کار کمتر دچار تصمیم گیری اشتباه می شوند. این نکته را قبول دارند که انسان جایز الخطاست و تمامی افکارشان درست نیست پس باید از کسانی که یک بار این مسیر را رفته اند سوال کنند. در دو ماه پایانی به یک باره این افراد به سیم آخر می زنند!!! همه خسته اند و آنها پر انرژی، هم درس خوانده اند و  هم خسته نستند، کم کم از تفریخاتشان ک می کنند و به درس زیاد، خلاصه شبانه روز درس می خوانند. روز کنکور روزیه که آنها به اوج آمادگی می رسند.

 

نتایج:

 

نخست: به لحاظ علمی ثابت شده که بدن انسان هم همانند برخی از وسایل برقی نیاز به شارژ دارد و انرژی انسان هم مانند انرژی در یک باطریست پس از باطری بدنتان به گونه ای استفاده کنید که شارژ آن تا روزهای پایانی برود. یکی از راه های شارژ  این باطری تفریح و استراحت است پس در گوشه درس تفریح و ورزش هم داشته باشید.  بهترین راه رفع خستگی، استراحت و یا مسافرت (بدون دفتر و کتاب) به مدت ۲ یا ۳ روز است تا کامپیوتر ذهنتان، خودش را restart کند ومجددا مثل روز اول خوب و قبراق کار کند. علت خستگی را هم پیدا کنید، این خستگی می‌تواند به دلیل عادت نداشتن به درس خواندن باشد، ضعف جسمانی یا بیماری زمینه‌ای باشد (مثل کم‌خونی، کم‌کاری غده تیرویید، اضافه وزن و…). طبیعی است تا وقتی علت را برطرف نکرده باشید، خستگی‌تان کامل در نمی‌رود، پس اگر به دلیل عادت نداشتن خسته شده‌اید، کمی استراحت کنید تا حالتان بهتر شود و اگر به دلیل بیماری است، بیماری خود را درمان کنید. رژیم غذایی بهتری انتخاب کنید (مواد پروتئینی بیشتر، لبنیات به‌خصوص شیر، غلات، سبزیجات و انواع میوه‌ها، خوردن ۸ لیوان آب در روز و پرهیز از مصرف مواد محرک مثل قهوه، نسکافه، شکلات، فست‌فودها، سوسیس، کالباس و…) می‌تواند به شما کمک کند.

 

دوم: ماه های پایانی خیلی مهم تر از ابتدا و میانه را هستش پس برنامه خاصی برای ماه های پایانی داشته باشید.

 

سوم: هیچ کس رو دست کم نگیرید اکثر رتبه های برتر کنکور شاگردان متوسط دوره تحصیلشان بوده اند  و شاگرد اول ها کمتر موفق شده اند!!

 

چهارم: از یاد خدا غافل نشوید که تنها رمز موفقیت تنها اوست.